sâmbătă, 9 februarie 2013

Despre carti


    - Oancea, ce faci?
    Eram in clasa a VII-a si cand vocea profesoarei de matematica a rasunat parca amenintator, am tresarit.
    - Nimic.
    - Cum nimic? Lasa telefonul.
    - Dar.. nu am nici un telefon.
    - Pai atunci ce te captiveaza asa mult sub banca?
    Colegii zambeau. Am simtit cum obrajii imi devin trandafirii.
    - Eu doar..citesc.
    Am auzit prin clasa un "Lasati-o, asa este ea.. mai.. ciudata". 
    - Ce carte citesti tu mai?
    A venit la mine si mi-a luat din maini cartea cu coperti roz pe care reusisem cu greu sa mi-o cumpar econimisind in fiecare zi jumatate din banii pe care ii primeam zilnic de la parinti ca sa imi iau pachet. M-a bufnit rasul, gandindu-ma ca titlul cartii - "Sunt aiurita si se ia!" (Caprice Crane) - nu ma avantajeaza deloc. Profesoara a frunzarit paginile in timp ce eu ma rugam sa nu dea peste paragrafe mai "fierbinti".
     - Oamenii sunt toti niste javre? a citat ea scarbita.
    Colegii au inceput sa rada. Am zambit stingherita.
    - Daca citesti porcarii din astea nu o sa ajungi nicaieri. Matematica este importanta. Matematica te invata sa gandesti. Cartea asta ramane la mine, te astept cu mama la scoala. A..si ai si niste teme suplimentare, sa nu ai timp de alte porcarii din astea acasa.
     (..si da, chestia asta chiar mi s-a intamplat.. a fost una din cele mai jenante intamplari din generala, dar tot nu am putut renunta la citit..)

    Pentru mine cartile reprezinta ocazia de a evada in alte lumi, de a trai alte povesti, de a intelege alte caractere. Probabil fara carti viata mea ar fi fost mai trista.
    Nu ii pot intelege pe cei care nu au citit mai mult de o carte in viata lor la fel cum ei nu imi pot intelege nevoia asta disperata de a evada din mine insami. Fara atat de multe povesti viata ar fi plictisitoare. Citind am sansa sa traiesc infinit de multe experiente, sa ma regasesc in personaje sau sa imi pierd sufletul pentru cateva clipe. Am observat ca unii oameni reusesc sa evadeze din ei atunci cand vad un film sau asculta muzica, dar pentru mine doar cartile au fost acelea care au reusit sa ma faca sa simt ca traiesc alte povesti.
    Cartea va fi mereu "la moda". Ea o sa te ajute mereu sa iti imbunatatesti limbajul, stilul de a scrie si sa iti incarci sufletul cu fel de fel de experiente inedite. Niciodata un om care citeste nu va parea fraier, orice ar citi el. Nu toate cartile sunt bune, dar cititul este un obicei bun.
    Mie personal imi place sa imprumut carti de la biblioteca in fiecare luna, chiar daca poate ar trebui sa recunosc ca pe multe dintre ele nu apuc nici macar sa le incep. Dar le am acolo pe birou, ma asteapta cuminti si cu paginile frematand parca de dorinta gata de noi aventuri. De multe ori nu am timp sa citesc, sunt momente in care incep 5-6 carti si ajung sa termin mult mai putine, dar nu asta conteaza, ce conteaza cu adevarat este ritualul: inainte de culcare ma ghemuiesc in pat cu o carte in mana si o cana de cafea (da stiu, numai ciudatii beau cafeaua seara) si citesc pana cand simt ca oboseala imi cuprinde fiecare celula din corp.
    Nu voi renunta la ritualul meu niciodata si stiu ca nici cartile nu vor disparea atata timp cat cititul va ramane o pasiune pentru unii oameni. Oamenii ca mine vor sti mereu ca niciodata nu o sa se compare placerea de a rasfoi paginile unei carti si de a te reintoarce la ce paragraf vrei, marcand cu un evidentiator citate sau pasaje interesante (sper ca nu doar eu fac asta) cu un e-book electronic.

     Si pe post de incheiere, va las cu un citat din "Exercitii de echilibru" a lui Tudor Chirila: "Cititi. Cititi mult. Cititi tot ce va pica in mana. Nu-i mai ascultati doar pe profesori. Cititi orice, fara discernamant. Nimic nu e mai important ca lectura, acum." 
   
    Articol scris pentru BLOG POWER 56 dupa urmatoarea tema propusa de Dan Niculescu:


Cartea, față în față cu viitorul.
- Mai este astăzi cartea la modă?
- Obișnuiești să citești regulat sau preferi să iei informația de pe internet?
- Va dispărea oare cartea, în forma pe care o știm azi, pierzând lupta cu lumea digitală?


Alte articole: Viitorul cartilor, Toate-s vechi dar noi sunt toate! Cercul, Cartea ieri si azi, Cartea in fata viitorului.

25 de comentarii:

  1. Vai,ce profă rea!Cred că..vai..deci nu îmi vine să cred că un om..un om poate să facă asta!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu stiu daca era rea, dar nu gandea ca mine sigur :D mi-a dat cartea oricum pana la urma

      Ștergere
  2. E aşa trist că acum chiar şi puţinii care mai citesc sunt descurajaţi tocmai de profesori. E.. nedrept. Şi profa chiar a fost o scorpie. Mă bucur că nu te-ai lăsat influenţată ^^

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Probabil nu i-a placut cartea :D ea poate considera matematica mai importanta.

      Ștergere
  3. "Lumea exista pentru a se ajunge la o carte" spunea candva un mare poet francez...Ce frumoasa si minunata convingere si ce imperativa obligatie ca daca lumea exista pentru a se ajunge la o carte, atunci si cartea, la randul ei, sa existe pentru a se ajunge la o lume.

    RăspundețiȘtergere
  4. Ce gândire învechită! Nici măcar în clasele primare nu am mai auzit de aberația asta, să-i dai unui elev teme în plus drept pedeapsă. Și să chemi părinții la școală pentru o carte? Cât de nedrept.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)) sa vezi la romana m-a pus odata sa scriu de 100 de ori "ADVERBUL NU ARE CAZ" =))) mereu rad cand imi aduc aminte

      Ștergere
  5. Ador cartile si cititul . Da, si eu "salvez" paragrafe si citate din carti , imi place sa citesc , si sunt multe carti pe care vreau sa le citesc , cateodata imi fac griji ca nu-mi va ajunge viata ca sa citesc toate cartile.
    Apoi , cat despre profa ta , pf , o sa arda in iad . :))
    [glumesc] - sau nu .

    RăspundețiȘtergere
  6. M-ai facut curioasa;o sa caut si eu cartea.

    RăspundețiȘtergere
  7. Este adevarat ca suntem foarte influentati de parerile celor din jur. Din pacate. Cand ne trezim este prea tarziu. Dar lucrul poate fi vazut si pozitiv.

    RăspundețiȘtergere
  8. Nimic nu era mai frumos decât câteva pagini citite pe furiş în timpul unor ore.

    RăspundețiȘtergere
  9. Pe mine m-a impresionat articolul tău! M-a cucerit povestea ta din școală. Chiar așa a fost?
    Mă bucur enorm că îți plac atât de mult cărțile!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, asa a fost :"> ma bucur ca am reusit sa impresionez cu acest articol :D.. cand imi reuseste asta, simt ca faptul ca scriu chiar are un sens..

      Ștergere
  10. Întâmplarea ta ar fi un bun exemplu pentru vorba "educația nu se face în școală".
    Ai mai zis undeva că "Nu toate cartile sunt bune, dar cititul este un obicei bun." și într-adevăr, procesul în sine al cititului dezvoltă inteligența și personalitatea unui om. Însă eu cred că toate cărțile sunt bune, pentru că te învață ceva, chiar și cum să nu faci, sau să nu abordezi un lucru, așa cum autorul a făcut-o.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da.. nu stiu, mie imi place sa cred ca educatia se poate face si in scoli, dar mai sunt si exceptii :D poate trebuia si eu sa fiu atenta la ora :">

      Ștergere
  11. Scoala aduce doar o mica parte din bagajul de cunostinte pe care-l dobandim in adolescenta, restul depinde de noi, de fiecare dintre noi! Frumos articolul! :)

    RăspundețiȘtergere
  12. Stiu ca-i out of subject, dar am observat: ai acelasi nume de familie ca al celei mai bune prietene :)) Nu m-am putut abtine sa nu spun asta. Apoi, geniala postare ! Am avut o experienta asemanatoare in generala, la ora de matematica ;3

    RăspundețiȘtergere
  13. Nu va irositi viata traindo ci imaginando caci pana in final puterea creierului poate subclasa orice realitate .

    RăspundețiȘtergere

(..) si atunci am sters tot ce reusisem sa scriu, si am desenat doar o pereche de aripi sfasiate de dor..